Anul acesta Bucureștiul a găzduit prima ediție Merces-Benz Bucharest Fashion Week. Un eveniment care se dorește a fi un frate mai mic al, deja celebrelor Săptămâni ale Modei de la Paris, Milano, Londra sau New York. Este un semn bun, dar la fel de bine este un semn îngrijorător  cu privire la schimbarea mult aşteptatǎ din aceastǎ industrie. Desigur, sustenabilitatea a fost o temǎ pe agenda evenimentului. Ce s-a discutat la “Fashion Impact”, în cadrul MBBFW, conferința dedicată sustenabilitatii în modă?

Câteva puncte de reținut

Este întotdeauna util să asculți discutând despre sustenabilitate oameni din industrie. Acei oameni care fac business în domeniu (branduri, consultanți, producǎtori, artizani) nu doar pe cei care “consumă” acest subiect, extrem de atractiv și ofertant la nivel de discurs.

Este dificil să acoperi acest subiect printr-o conferință, fară a părea superficial, sau mult prea nișat sau prea tehnic. Fiecare stakeholder, și sunt foarte mulți, are un alt interes și alte priorități.

Cifrele au un impact redus spre deloc atunci când doar le verbalizezi, oricât de relevante și (uneori) înspăimântătoare ar fi. Audiența are nevoie sǎ evalueze, vizual măcar, dimensiunea lor reală.

Risk&Reputation – principalele “cheițe” care reglează activitatea marilor branduri de fashion. Cel puțin cât timp legislația din domeniu nu este încă implementată și nu sunt aplicate sancțiuni.

Legislația din domeniul modei nu este un subiect nou, se discută diferite aspecte încă din 2015, prin cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă. Totuși, noua legislație europeană, cu normele sale de aplicare și termenele clare de implementare face ca acest subiect să fie nelipsit în cadrul oricărei conferințe despre modă și sustenabilitate.

waste • climate change/ crisis • greenwashing •

sunt, în continuare, cuvinte cheie

“All clothes are (still) handmade.” 

Un reminder extrem de util, care aduce în discuție o problemă (încă) nerezolvată. Iar aceasta nu trebuie să rămână doar în sfera activiștilor/ONG-urilor: forța de muncă din industrie, salarizarea, condițiile de muncă etc.

Extra tip: Pe experții italieni e greu să îi traduci în orice limbă, mai bine faci un efort și încerci să îi înțelegi în limba lor nativă, cu verva, efervescența, pasiunea lor pentru modǎ și frumos.

De ce este important ce s-a discutat la “Fashion Impact”, în cadrul MBBFW? Deoarece dincolo de specificul local, acest gen de evenimente sunt construite pe un model deja validat, cu teme pe care industria le considerǎ relevante. Iar importanța pe care o are un subiect în agenda evenimentului,  tonul discursului, dar mai ales FAPTELE/ REALITATEA atunci când vine vorba despre sustenabilitate și modǎ sunt cel mai bun barometru.

Citatul preferat al zilei, via Caterina Occhio, Sustainable Development Advisor.

“This industry will never be sustainable. What we can do is be more responsible.”

Citeşte mai mai multe despre industria de fashion și sustenabilitate – aici.

YKO-YKO
Wearing & Awaring