Vara este anotimpul în care oamenii petrec cel mai mult timp în mijlocul naturii, în aer liber. Sentimentul de bine este dat nu doar de libertatea unei vacanțe, ci și de conexiunea imediată, firească, nemijlocită cu natura și universul ei fascinant. Univers din care fac parte și oamenii, deși, de multe ori, se poartă ca și cum ar fi deasupra acestuia.
Dar ce legătură există între natură, biodiversitate și fashion?
BIODIVERSITATEA
- ansamblul tuturor formelor de viață
- ne asigură hrana, energia și este esențială în menținerea calității aerului, apei și solului.
- este puternic afectată de modelul economiei liniare.
Aproximativ 1 milion de specii (12-20% din totalul speciilor) sunt amenințate de extincție.
Peste 90% din pierderea biodiversității este cauzată de extracția și procesarea resurselor naturale.
Legătură dintre biodiversitate și fashion
Ce etape din producția de fashion au cel mai puternic impact?
- producția materiei prime
- producția și procesarea materialelor
- etapa “end of life”
Principalele 5 sectoare care contribuie la pierderea biodiversității
- Producția bumbacului
- prin utilizarea intensivă de pesticide, insecticide și apă
- Producția de fibre semi-sintetice pe bază de celuloză
- obținută, în special, din lemn, de cele mai multe ori din păduri virgine, ceea ce afectează mediul natural al numeroase vietăți
- Vopsirea și tratarea fibrelor textile
- prin utilizarea intensivă a resurselor de apă dulce și contaminarea cu substanțe chimice periculoase
- Microplasticele
- aprox 700.000 de microplastice eliberate într-un singur proces de spălare, care inevitabil ajung în oceane și afectează viața animalelor marine
- Deșeurile
- doar 12% sunt reciclate (downcycled) și sub 1% sunt reciclate în alte fibre textile.
- restul – 73% – ajung în gropile de gunoi, tot mai extinse, care poluează solul, apa și afectează fauna din jur.
Ce soluții există
Studiul Companiei McKinsey identifică următoarele soluții:
- Inovațiile – atât în materie de proces de producție, cât și tipuri de materiale
- Oprirea poluării surselor de apă, prin reglementări ferme
- Educarea, informarea și încurajarea consumatorilor cu privire la micile acțiuni, care au efecte foarte mari – ce cumperi, cum utilizezi, cum îngrijești, cum reciclezi etc
- Încurajarea unui model zero waste – oprirea excesului în procesul de producție a hainelor
Dacă vrem să știm pentru ce să luptăm atunci când vrem să protejăm natura, poate ar fi mai ușor să nu ne gândim la balene, calote glaciare, păduri amazoniene. Poate am fi mai motivați să protejăm natura, dacă ne-am gândi chiar la acea stare de bine care vine odată cu conexiunea pe care o avem cu natura, atunci când petrecem mai mult timp în mijlocul ei.
YKO-YKO
Wearing & Awaring