Puteți să ne spuneți despre Renewcell, cum a început și ce face organizația?
Renewcell a început acum 10 ani, la Universitatea KTH din Stockholm. Reciclăm textile pentru a produce pastă de celuloză. Aceasta este apoi folosită de producătorii de fibre pentru a crea viscose, modal și lyocell. Reciclăm textile bogate în bumbac și putem utiliza această pastă de celuloză în utilaje existente. Folosim 100% textile reciclate pentru a produce pastă de celuloză, pe care o comercializăm sub numele de Circulose®. Este reciclabilă și reprezintă o soluție de ultimă generație disponibilă acum.
Ce problemă rezolvă inovația Renewcell.?
Problema pe care o rezolvăm în industrie astăzi este cantitatea enormă de deșeuri textile care nu este reutilizată. Mai puțin de 1% din textile sunt reutilizate. Observăm un consum continuu din partea consumatorilor. Dar unde ajung hainele la final? Nu putem spune că pur și simplu dispar. Trebuie să ajungă undeva.
Odată cu implementarea politicilor, trebuie să existe soluții scalabile care să rezolve creșterea cantității de deșeuri textile. Așadar, rezolvăm această problemă și abordăm acest aspect într-un mod circular, închizând cercul între colectori, sortatori, procesatori. Suntem reciclatorii care pot reintroduce această celuloză în circuit. Există multe opțiuni pe piață pentru a utiliza viscose realizată cu Circulose®.
Puteți explica cum funcționează tehnologia Renewcell?
Luăm deșeuri post-industriale și post-consum, lucrăm cu calități care sunt 90-95% celuloză din bumbac. Putem gestiona și spandex-ul, precum și fibre sintetice. Nu dezasamblăm hainele.
Ce facem este, în primul rând, să trecem hainele printr-un proces de măcinare mecanică. Aici îndepărtăm nasturii și fermoarele. După acest proces, urmează un proces umed. În acesta, separăm fibrele și îndepărtăm coloranții. Nu avem probleme cu indigoul, denimul este, de fapt, o sursă excelentă pentru noi. Apoi luăm acea pastă și o presăm, iar acest material este comercializat sub numele de Circulose®. Această pastă de celuloză solubilă, care este apoi vândută producătorilor de fibre din întreaga lume. Majoritatea producătorilor de fibre celulozice artificiale se află în China, așa că transportăm pasta din Suedia în China. Pasta noastră Circulose® este apoi amestecată cu pasta de celuloză din lemn, în diferite proporții. Obiectivul este să se ajungă la un amestec de până la 50%, ceea ce înseamnă o circularitate sporită.
Care au fost cele mai mari succese până acum?
Unul dintre cele mai mari succese a fost de a colabora cu industria. Colaborăm cu parteneri de marcă precum H&M, Inditex, PVH, Levi’s, BESTSELLER, precum și mărci precum Reformation, Pangaia, Triarchy și Filippa K. Și am fost capabili să oferim accesibilitate, calitate și valoare pe piață aducând acest material nou. Lucrăm cu diverse surse, cum ar fi producătorii de fire, țesătorii și producătorii de denim. De asemenea, am îmbunătățit constant calitatea, întotdeauna este vorba despre cum putem progresa în industrie în acest moment. Și suntem capabili să oferim acest lucru la o valoare potrivită pentru clienți, pentru a scala și a aduce mai multă circularitate pe piață și a face modă circulară.
Ce rol joacă colaborarea în scalarea inovațiilor?
Colaborarea este esențială. A fost o parte importantă a călătoriei noastre pentru a ajunge unde suntem astăzi. Colaborarea se întâmplă în întreaga rețea de aprovizionare. Nu mai putem privi lucrurile în mod liniar. Trebuie să fie o direcție circulară pentru viitor. Colaborarea înseamnă că toți trebuie să se așeze la masă. Toți trebuie să dea și să primească pentru a face o diferență.
Ce urmează pentru Renewcell?
Continuăm să extindem facilitățile de producție, deschise în noiembrie 2022. Ajungem la 60.000 de tone și următorul nostru obiectiv este să atingem 120.000 de tone de pastă Circulose®. Dorim să comunicăm și să educăm, atât industria, cât și consumatorii despre circularitate și Circulose®. Deci, ce urmează pentru noi este să continuăm să creștem, dar putem realiza acest lucru doar prin colaborarea și angajamentul comercianților și mărcilor.
În cele din urmă, ce sfaturi ați oferi consumatorilor care încearcă să fie mai sustenabili?
Consumatorii care doresc să fie mai sustenabili trebuie să se informeze și să susțină mărcile care promovează produsele potrivite. Consumatorii trebuie să fie foarte curioși și să încerce să înțeleagă ce se întâmplă și, de asemenea, să-și exprime opinia cu privire la ceea ce au nevoie, iar acest lucru va face să poată apărea mai multe produse sustenabile pe piață.
Citește interviul în limba engleză pe site-ul Fashion For Good.
În conversație cu Renewcell – interviu Fashion For Good – aduce în discuție importanța inovațiilor în tranziția de la modelul liniar, la cel circular în industria de fashion. Nevoia de colaborare, educare, informare este cheie în definirea unui nou orizont de dezvoltare al industriei. Am scris despre acest lucru și aici.