Care ar trebui să fie prețul unui tricou simplu din bumbac? Aceasta este întrebarea la care, cei mai mulți cumpărători, nu mai pot răspunde. Și nu este vina lor.

Prețurile variază de la 20 de lei, până la 200-300 de lei, sau chiar mai mult. În acest caz, firește, te gândești că prețul mai mic este mai aproape de realitate. Pentru că nimeni nu vrea să vândă în pierdere.  În timp ce prețul mare este stabilit ”abuziv” de branduri. În această categorie sunt puse, frecvent, și brandurile de fashion sustenabil. Totuși, de ce sunt hainele sustenabile mai scumpe? Și de ce ar trebui să le alegem?

Trio-ul MUNCĂ. MATERIAL. MĂRIME

Salarizarea forței de muncă

Brandurile sustenabile produc, de cele mai multe ori, în țări din Europa, SUA, unde politicile de salarizare și condițiile de muncă sunt bine puse la punct. Situația brandurilor mari de fast fashion care plătesc muncitorii din fabricile de textile la un nivel extrem de scăzut, sub nivelul de trai, a fost prezentată frecvent în ultimii ani. Situația este urmărită îndeaproape și de ONG-uri și organizațiile internaționale de protecție a muncii. 

De exemplu, în India, peste 400.000 de angajați din industria textilă erau afectați de această situație. În Bangladesh, un important exportator de produse textile finite, s-a ajuns chiar la proteste. În acest caz, solicitările de creștere a salariului minim au fost brutal reprimate. 

Industria de fashion are un lanț de producție extrem de lung – de la cultivarea plantelor/ prelucrarea materiei prime, obținerea fibrelor, producția de țesături, vopsitorie, la producția de haine, împachetarea, transportul, distribuția, vânzarea efectivă în magazin. Toți acești oameni care participă la a aduce tricoul din bumbac în mâinile clientului trebuie plătiți corespunzător. A face rabat de la acest aspect, pentru a reduce prețul produsului, este un act imoral. 

Producția pe scară mică vs. producția industrializată

Foarte multe branduri sustenabile produc o cantitate limitată în fiecare sezon. De cele mai multe ori, în urma unor comenzi clare, pe care partenerii lor le plasează în momente fixe în fiecare an. Dar și pe baza estimărilor proprii cu privire la vânzări. Dacă este un aspect important în tot ceea ce înseamnă sustenabilitate, ușor de trecut cu vederea uneori, este chiar acesta – producția controlată, fără exces. Dacă vrem să protejăm resursele planetei, în primul rând, ar trebui să nu le mai risipim. Nu să găsim soluții să reciclăm.

Producția pe scară mică se traduce, însă în costuri mai mari. Sunt folosite ateliere și fabrici mai mici, procesele trebuie adaptate pentru un număr mai mic de produse, deci costul se distribuie altfel. 

Prețul materialului

Hainele produse de brandurile sustenabile sunt din materiale eco-friendly, cu impact mic asupra mediului.

Un astfel de exemplu este bumbacul organic. În prezent, bumbacul organic reprezintă aproximativ 1% din tot bumbacul produs la nivel global. Această cantitate este mult sub cererea actuală, în continuă creștere. Acest lucru, dar și faptul că productivitatea este mai mică pe suprafața cultivată (datorită lipsei pesticidelor și fertilizatorilor), duce la un cost mai mare. Care se traduce, inevitabil, și în prețul hainelor.

Dar hainele produse cu grijă pentru Planetă, oameni și din materiale sustenabile pot fi purtate mai mult timp. Tocmai pentru că nu urmăresc doar trenduri și producția nu se bazează pe materie primă ieftină, aceste piese pot rămâne în garderobă ani la rând.

În plus, tot mai multe branduri din această categorie fac demersuri pentru ca produsele lor să fie cât mai bine gestionate și la finalul vieții lor. Un exemplu este inovația celor de la Resortecs, care ajută la reciclarea mai ușoară a hainelor.

Hainele sustenabile nu sunt niște super-haine și nici nu au vreo aură. Nu rezistă 1000 de ani și, uneori, poate nici nu arată diferit față de alte haine. Dar hainele sustenabile sunt haine făcute corect. Iar prețul lor este o oglindă a acestui proces. 

Totuși, sustainable fashion nu se rezumă doar la a cumpăra de la branduri sustenabile. Utilizarea pieselor vestimentare existente deja în garderobă, schimbul (Clothing Swap), cumpăratul pieselor vintage sau second hand, toate acestea sunt alternative la fel de importante în a construi o garderobă sustenabilă.

Dincolo de prețul de pe etichetă, pentru fiecare piesă vestimentară cumpărată există și un preț colectiv, pe care îl plătim cu toții. Impactul asupra mediului, iar acesta poate fi mai mare, sau mai redus, în funcție de alegerile noastre.

Conștientizarea, gesturile mici, curajul de a încerca alternative mai sustenabile, de a reduce consumul, toate contează. În special atunci când tot mai mulți oameni înțeleg că schimbarea se produce doar cu un efort colectiv.