Upcycled sau reutilizare creativă. Acest proces, uneori cu rezultate extraordinar de spectaculoase, transformă deșeuri, resturi, produse inutile într-un produs finit cu o valoare superioară. Fie că este vorba despre o valoare financiară, artistică sau văzută din perspectiva impactului asupra mediului. Am adunat în acest articol 5 branduri românești de upcycled fashion pe care merită să le descoperi.

Hainele, pantofii sau accesoriile obținute prin acest proces primesc deseori eticheta ”reciclate”. Upcycling, downcycling, reciclarea mecanică, reciclarea chimică, toate acestea sunt parte a procesului de reciclare. Fiecare, însă presupune parcurgerea unui anumit proces și are impact diferit asupra mediului.

 

Sursa: EU strategy for sustainable and circular textiles

De ce este reciclarea creativă (upcycling) în fashion atât de importantă?

  • reduce consumul de resurse noi (materie primă, apă energie) necesare în cazul producției obișnuite
  • reduce cantitatea de deșeuri
  • este un instrument foarte bun de redefinire a relației omului modern cu hainele – reutilizarea, reinterpretarea, unicitatea pieselor – toate sunt comune unei relații străvechi pe care omul o are cu hainele

5 branduri românești de upcycled fashion

 

Velements 

Brand de haine și accesorii upcycled din Cluj-Napoca. Și-a propus să readucă la viață hainele vechi, să le dea o nouă șansă, prin modificarea și reinterpretarea lor. Tricouri, cămăși pulovere, jachete, pantaloni cu un vibe cool, minimalist, dar cu o mare atenție acordată detaliilor. 

Sursa foto: Velements Website
Common Parts 

Brand premium de haine upcycled pentru femei. Lucrează cu resturi textile și își propune un proces de producție zero-waste. Tipare clasice, deconstruite, alăturări de texturi, detalii cusute de mână, toate aceste tehnici dau un aspect spectaculos pieselor Common Parts, un brand semnat Ana Dinuta. 

Sursa foto: Common Parts Website
Atelier Resolved 

Brand românesc lansat în 2016, o inițiativă curajoasă a designerului Andrei-Bryan Goudarzi de a crea haine și accesorii din materiale mai puțin convenționale: sacoșe de rafie, ambalaje, haine și resturi textile. Obiectele sunt realizate manual, în serii mici, dar ineditul materiilor prime utilizate fac din aceste piese un must have.

Sursa foto: Atelier Resolved Instagram
Recuperer 

Brand românesc lansat în anul 2020, sub semnătura designerului Silvia Cristescu. Piesele Recuperer sunt realizate din haine vechi reinterpretate – jeans, cămăși, eșarfe, dar și din resturi textile. Toate produsele sunt vegan friendly, iar cele mai multe sunt realizate la comandă (made-to-order) pentru a evita producția în exces. Piesa de rezistență – modelul Jeans 2 in 1, unicat.

Sursa foto: Recuperer Website
Ancuța Sarca 

Designer român stabilit la Londra, Ancuța Sarca este celebră deja pentru creațiile sale purtate de vedete internaționale. Lansat în 2019 la London Fashion Week, brandul a atras atenția publicațiilor de modă, dar și vedetelor aflate în căutarea unor piese inedite pentru garderobele lor: Kim Kardashian, Bella Hadid. Modele unicat, pantofii cu toc, obținuți din sneakersi (pantofi sport) upcycled, resturi textile, prin tehnici specifice designului circular. În 2020, Sarca a avut și un parteneriat cu Nike. Produsele sale sunt la vânzare pe unele dintre cele mai mari platforme online de fashion.

Sursa foto: Ancuta Sarca Instagram

Obiectele upcycled sunt poate cea mai evidentă formă de reciclare în industria modei. Cu cât este mai spectaculos rezultatul final, cu atât oamenii devin mai atenți la valoarea unui produs și dincolo de durata lui de viață obișnuită. Sunt evidențiate, astfel, tehnicile specifice designului circular, dar sunt încurajate și acțiunile mici, aflate la îndemâna oricărui consumator de fashion care dorește să își folosească creativitatea în a da o nouă față, unică, pieselor din garderoba proprie.

YKO-YKO

Wearing & Awaring