În această lună, Comisia Europeană a adoptat propunerea de a implementa un set de criterii comune și clare cu privire la aspectele ce țin de sustenabilitatea produselor. Prin aceste măsuri, începe lupta cu greenwashing-ul la nivelul Uniunii Europene, cu beneficii și pentru consumatori, dar și pentru business-uri. 

Consumatorii – au mai multă claritate asupra proprietăților produselor cumpărate și au mai multe informații pentru a face alegeri mai prietenoase cu mediul

Brandurile/ Companiile – au un cadru mai bine reglementat în care își pot desfășura activitatea, iar acest lucru poate duce la creșterea vânzărilor,, prin asigurarea unui mediu competițional corect.

Greenwashing în Cifre la nivelul UE

Un studiu al Comisiei Europene la nivelul UE din 2020 a arătat că:

  • 53.3% dintre caracteristicile sustenabile utilizate în UE erau evazive, puteau induce în eroare consumatorii sau erau neîntemeiate
  • 40% erau nefondate
  • ½ dintre etichete conțineau informații neverificate
  • există aproximativ 230 de etichete pentru produse sustenabile și 100 de tipuri de etichete pentru green energy în UE, cu niveluri diferite de transparență

Informații ușor de comparat și verificat de către clienți

Atunci când o companie folosește atribute „verzi” pentru a prezenta un produs, trebuie să respecte un set minim de reguli. Acestea vor reglementa modul în care sunt fundamentate acele declarații și cum pot fi comunicate.

Înainte ca o companie să comunice atributele „verzi” ale produselor sale, acestea vor trebui să fie verificate de o sursă independentă. În plus, trebuie să fie dovedite științific. Ca parte a acestei analize științifice, companiile vor identifica impactul pe care produsul îl are asupra mediului, dar și eventualele compromisuri făcute de care consumatorul trebuie să fie informat.

Reguli clare de comunicare

Noua propunere va reglementa și modul în care sunt comunicate atributele sustenabile ale produselor. 

  • Declarațiile sau etichetele care folosesc scoruri agregate ale impactului asupra mediului nu vor mai fi permise. 
  • Comparațiile cu alte produse sau alte companii vor mai putea fi făcute doar în baza unor informații și date echivalente. 
  • Etichetele cu informații despre impactul asupra mediului vor fi mai bine reglementate. În prezent sunt cel puțin 230 de etichete diferite, iar acest lucru conduce la confuzie în rândul consumatorilor. Noile etichete vor trebui să fie verificate periodic, vor conține informații cât mai transparente și ușor de înțeles, verificate de surse independente.
Sursa: environment.ec.europa.eu

 

Această propunere are ca obiectiv – să oprească acțiunile companiilor care induc în eroare consumatorii cu privire la caracteristicile sustenabile ale produselor lor. Informațiile mai clare, transparente îi vor ajuta pe consumatori să facă alegeri informate.

În plus,  vor încuraja companiile să investească mai mult în activități sustenabile și produse prietenoase cu mediul. Prin aceste directive, începe lupta cu greenwashing-ul la nivelul Uniunii Europene. Iar această acțiune ar trebui să aibă efecte pozitive și asupra mediului.

Țările membre ale UE și Parlamentul European ar urma să negocieze și, mai apoi, să voteze noua lege, un proces ce poate dura aproximativ un an.

Industria de fashion este, binențeles, vizată în mod direct de aceste măsuri. Nevoia de reglementare a acestei industrii a fost intens dezbătută. Fenomenul de greenwashing a luat amploare odată cu interesul tot mai crescut al consumatorilor pentru alternative mai prietenoase cu mediul. Dar și cu nevoia de transparentizare, venită în urma numeroaselor rapoarte care au tras semnale de alarmă cu privire la impactul industriei de fashion asupra mediului.

YKO-YKO

Wearing & Awaring