„Sustenabil” a devenit recent un cuvânt foarte la modă. Mărcile, designerii, jurnaliștii și influencerii îl folosesc atât de mult încât își pierde sensul. Ce este sustenabil în fashion?

Împreună cu termeni precum „ecologic”, „conștient” și „verde”, limbajul folosit pentru a descrie sustenabilitatea în fashion nu explică foarte concret care sunt acele caracteristici care garantează că o marcă sau un produs e o alegere (mai) bună.  

E important să înțelegem ce stă în spatele acestor adjective ambigue, ca să știm exact ce să căutăm și ce așteptări să avem de la brandurile de la care cumpărăm.

  • Mediul înconjurător
  • Sustenabilitatea socială
  • Sustenabilitatea culturală

Mediul

Shopping sustenabil înseamnă impact mic asupra planetei și resurselor naturale. În industria modei, asta acoperă totul, de la țesăturile folosite până la modul în care un articol de îmbrăcăminte finit este, în cele din urmă ambalat, expediat și vândut.

Urmărește cu atenție dacă:

  • mărcile dezvăluie în mod deschis de unde se aprovizionează cu materie primă
  • folosesc fibre și ambalaje cu impact redus
  • sunt aplicate principiile de design zero waste, cum ar fi reducerea și reutilizarea deșeurilor din fabrică
  • dezvăluie informații despre utilizarea substanțelor chimice în procesul de producție
  • pun la dispoziția consumatorilor soluții de reciclare 

Sustenabilitate socială

Bunăstarea planetei noastre este direct legată de sănătatea și bunăstarea oamenilor săi. Condițiile decente de muncă și reducerea inegalităților sunt esențiale pentru combaterea schimbărilor climatice.

În fashion, lanțurile de aprovizionare sunt colosale. Iar munca etică este un element crucial al sustenabilității sociale și înseamnă respectarea drepturilor tuturor celor implicați în procesul de producție, de la fermă până la îmbrăcămintea finită.

Verifică secțiunea de sustenabilitate de pe site-urile brandurilor de la care vrei să cumperi, pentru a alfa dacă:

  • asigură condiții decente de muncă
  • au în vigoare măsuri de sănătate și siguranță
  • promovează egalitatea, anti-discriminarea și bunăstarea angajaților
  • vizitează în mod regulat fabricile pentru a monitoriza condițiile de muncă
  • oferă salarii pentru un trai decent
  • marketingul este unul incluziv, reprezentând oameni de toate genurile, culorile și formele

Vezi ce produse realizează brandurile pentru care ethical (sustenabilitatea socială) este o realitate, nu doar un concept abstract dintr-un raport CSR.

Sustenabilitate culturală

Pe lângă factorii de mediu și cei sociali, aspectele culturale sunt extrem de importante. În contextul modei, Fashion Revolution definește sustenabilitatea culturală ca pe un proces de transfer de măiestrie tradițională, de meșteșug, către generațiile viitoare. 

Din Italia până în India, unii dintre cei mai mari jucători din industria modei au parte de succes bazat aproape exclusiv pe moștenirea culturală foarte bogată .

Ce este sustenabil în fashion? Să nu uităm de moderație, un consum responsabil, să utilizăm ceea ce avem, ceea ce există.

Citește aici și despre alți termeni folosiți atunci când se vorbește despre fashion sustenabil.