Plasticul este văzut, de foarte multe ori, drept „the bad guy” atunci când se vorbește despre poluare. De la imaginile apocaliptice cu animale marine sufocate de plastic, la păduri virgine „contaminate”, până la deșerturi acoperite cu haine, plasticul a devenit omniprezent. Dar care sunt sursele de plastic în fashion? Care este impactul acestuia și cum poate fi diminuat?

Conform raportului Fashion For Good și The Sustainable Packing Coalition, principalele surse de plastic în fashion sunt:

  • fibrele sintetice 
  • nasturii și alte accesorii (chiar și ața de cusut)
  • pungile din plastic transparent (PE – polietilenă) în care sunt ambalate hainele 
  • ambalajele folosite de magazinele online
  • materialele folosite pentru umpluturi

Fibrele sintetice – materialele din plastic

Desigur, cel mai mare impact se regăsește la nivelul fibrelor textile sintetice.

Acestea sunt obținute din combustibili fosili și reprezintă aproximativ 62% din producția totală de fibre.

Principalul producător și exportator de fibre textile sintetice este China.

POLIESTERUL este „vedeta” acestui segment, dar mai sunt și altele, precum nylon, acril, elastan. Poți afla mai multe despre acest tip de fibre din secțiune Read the Label.

Alternativele sustenabile sunt obținute din două surse principale.

  • Plastic reciclat (în special sticle PET, nu alte fibre textile)
  • Materii prime naturale, regenerabile, prelucrate pentru a obține materiale biosintetice (pe bază de polimeri naturali)

Raportul Textile Exchange 2021 estimează că alternativele sintetice sustenabile reprezintă doar 0.07% din totalul producției de fibre sintetice, deși s-au înregistrat creșteri de la an la an.

Ce impact au celelalte surse de plastic?

Pungile transparente din plastic, folosie pentru a ambala produsele sunt, uneori, poate mai deranjante pentru consumator decât plasticul din haine. La nivel global, sute de miliarde de astfel de pungi sunt folosite în fiecare an, iar impactul lor este dificil de măsurat.

Ce rol au aceste pungi? În lungul lanț logistic, aceste pungi protejează produsul. În plus, facilitează etichetarea, manipularea, sortarea produselor, de la fabrică, la centrele de distribuție, în depozitele retailerilor, până la consumatorul final. 

Ce au în comun brandurile scumpe și cele de fast fashion? Printre altele, și punga din plastic (polietilenă, mai exact).

Poate fi eliminată?

Cei de la Patagonia, vizonari în multe inițiative ce țin de moda sustenabilă, au făcut un astfel de test. Au vrut să verifice dacă aceste pungi pot fi eliminate complet, pentru a reduce consumul de plastic.

Concluzia. Din testele efectuate, descrise pe larg în acest articol, aproximativ 30% dintre produsele manipulate (care nu au fost ambalate în pungi) au fost deteriorate. Atât de mult, încât nu au mai putut fi vândute. În această situație, hainele devenite deșeuri au un impact mai mare asupra mediului decât aceste pungi.

Care sunt alternativele (mai) sustenabile și soluțiile

  • pungi din plastic reutilizabile, reciclate/ reciclabile, compostabile
  • un sistem de etichetare care să nu afecteze reciclarea lor (etichetele pe bază de hârtie, cu adezivi afectează, de cele mai multe ori, procesul)
  • o semnalizare mai clară cu privire la cum și dacă pot fi reciclate/ compostate pungile respective (în mod normal, pungile din polietilenă au semnul LDPE 4)

În plus față de aceste ambalaje, mai sunt și cele utilizate în comerțul online, și ele în număr tot mai mare. Unele studii au indicat faptul că aproximativ 52% dintre europeni preferă brandurile cu ambajale eco-friendly

Printre opțiunile de pe piață se numără ambalajele din plastic reciclat, carton reciclat, dar și ambalajele reutilizabile, precum Re-Create.

O cercetare a celor de la Fashion for Good, în parteneriat cu Utrecht University și Sustainable Packaging Coalition a evidențiat faptul că ambalajele reutilizabile reduc cu până la 80% emisiile de carbon și peste 87% deșeurile din plastic (ca și cantitate), față de ambalajele de unică folosință.

Această soluție este văzută de mulți specialiști drept un pas important în a face tranziția la un model de business circular în industria de fashion.